Hazánkban működik egy alapítvány, amely a pszichológiai ismeretterjesztést tűzte zászlajára. Számos rendezvény köthető a nevükhöz, többek között ők szervezik a Budapesti Pszichológiai Napokat is. Instagrammon több, mint 9000 követőjük van, így jutnak el fiatalok ezreihez, hogy eloszlassák a pszichológiával és a mentális egészséggel kapcsolatos tévhiteket. A Pszichodiák Alapítvány kuratóriumának elnökét, Karsai Szilviát kérdeztük az alapítvány munkájával kapcsolatban. 

Hogyan mutatnád be a Pszichodiák Alapítványt? Mivel foglalkoztok? 

Szervezetünk pszichológiai ismeretterjesztéssel foglalkozik. Küldetésünk három pillére a pszichológiai tudás közvetítése, a jövő pszichológusainak fejlesztése és a közösség erősítése. 

Tudás. Tevékenységeinkkel a pszichológiai kultúra fejlesztését tűztük ki célul. A lélektani ismeretek nemcsak a legkülönfélébb hétköznapi helyzetekben lehetnek hasznosak, hanem a közösségek együttélésében is fontos szerepük van. Célunk, hogy hiteles tájékoztatást nyújtsunk, közérthető formában. Ezzel támogatva a szakmánkat vagy az egymást érintő tévhitek, dezinformációk mértékének csökkentését, a lelki egészség megőrzését, a nehéz helyzetekkel való megküzdés eszközeinek bővítését. 

Jövő. Teret biztosítunk a jövő pszichológusainak. Fennállásunk óta önkéntesek próbálhatják ki és fejleszthetik magukat a tudománykommunikáció világában, miközben szakmai készségeiket, kapcsolati tőkéjüket erősítik. Önkénteseinknek képzéseket biztosítunk, és learning by doing szemléletben, élesben próbálhatják ki magukat projektjeinkben. Rendezvényeink által tehetik meg a kezdő lépéseket vagy fejleszthetik magukat a közösségi médiabeli pszichoedukáció irányában. 

Közösség. Olyanokhoz szólunk, akik partnerként tekintenek a másik félre. Szeretnénk erősíteni a közösséget, mind követőink, mind az önkéntes, szakmai gyakorlatos hallgatóink körében. Közösségépítő tevékenységünk részben személyesen, részben termékeinkkel (rendezvények, közösségépítő kártya, képeslap, nyomozófüzet), részben pedig a közösségi médiás aktivitásunkon keresztül valósul meg. 

A Pszichodiák Alapítvány szervezi a Pszinapszist (Budapesti Pszichológiai Napok). Mesélj erről egy kicsit! 

Hagyományos, covid-mentes időkben a Budapesti Pszichológiai Napok pszichológiai ismeretterjesztés céljából létrejött, háromnapos szakmai és kulturális rendezvény, amely a pszichológia legfrissebb eredményeit, illetve a lelki egészség megőrzésének lehetőségeit ismerteti a laikusok számára is közérthetően. Látogatottsága 3000-4000 fő. A három nap során kb. 60 előadás, kb. 45 gyakorlati foglalkozás (műhely), kb. 30 kulturális program (koncert, kiállítás, civil előadás, kerekasztal, színház, élő könyvtár) valósul meg a pszichológiai és a társszakmák ismeretanyagából, minden évben egy fő téma mentén. Az rendezvény az elmúlt közel 25 évben Budapest egyik meghatározó közösségi és kulturális színfoltjává nőtte ki magát. 

Előadás a Terápia című sorozatról Mácsai Pál közreműködésével a 23. Pszinapszison – Fotó: Pető Dorina 

Hagyományosan fiatal önkénteseink szervezik a többnapos konferenciát és közben learning by doing elven, azaz tapasztalati tanulás jelleggel fejlesztik kompetenciáikat – számos hasznos képességet elsajátíthatnak itt: a rendezvényszervezéstől kezdve a teammunkán keresztül a szakmai entitásukban is fontos szerepet játszó skillekig. 

Leginkább talán ez a rendezvény, és a 10 éve létező, tavaly új, frissebb megjelenést kapott KLOZER nevű közösségépítő kártyajáték lehet ismerős a nagyközönség számára. Ezen kívül online ismeretterjesztő tevékenységet végzünk pl. az Instagrammon is. Ezen kívül online előadásaink érhetők el a Webuni felületén, Podcastok a spotify csatornánkon, valamint a Tik-tok felületre is megtalálhatók vagyunk. Az utóbbi platformok üzemeltetése mind a lelkes önkénteseink, a Pszinapszis szervezőgárdájának az érdeme, akik évről évre, immár 25 éve folyamatosan veszik át a stafétát az elődeiktől és folytatják tovább az előző szervezőgárda által megkezdetteket. Közben lehetőségük van a felhalmozott gyakorlatokat, ismereteket, tapasztalatokat is megismerni. Egy bejáratott brand, a jó gyakorlatok ismerete, az évől-évre épülő sajtó- és médiakapcsolatok, a pszichológus szakemberi együttműködések vagy egy fokozatosan növekvő, nyitott és érdeklődő, partneri online közösség, aktív követőbázis körében tehetik meg első szárnypróbálgatásaikat a pszichoedukáció területén, alakíthatják a saját hangjukat, tapasztalhatják ki az érdeklődésre számot tartó, szakterületi kulcsszavakat.  

A rendezvényen népszerű civil utca, ahol civil szervezetek mutatják be munkájukat – Fotó: Miklós Andrea

Kikből áll az alapítvány? Milyen fő feladatokat látnak el?  

Jelenleg az alapítvány a vezetőségből és a projektcsapatokból áll. A vezetőség tagjai a főbb stratégiai irányokat határozzák meg, és a szervezet működését, forrásteremtését, projektek összehangolását vezetik. A különféle projektekben pedig külön-külön csapatok vesznek részt.  

Legnagyobb ilyen csapat a Pszinapszis szervezői, de ugyanígy van csapata a Klozer kártyának, az instagram felületnek és minden kisebb/nagyobb projektünknek. A feladatokat a csapattagok egymás között osztják fel. Jellemzően minden csapat élén van egy projektvezető. A projektek vezetőit (projektvezető, stábok vezetői) az Alapítvány választja ki, vagy hagyja jóvá a szervezői ajánlások alapján. A projektvezető dolga a szervezők tevékenységének koordinálása, valamint az információáramlás biztosítása az Alapítvány és a csapattagok között, legyen szó a lépések előtti folyamatos tájékoztatásról, a kölcsönös kommunikációról, a tervezett kampányokról vagy támogatásokról, pénzügyekről.  

Hogyan lehet bekerülni hozzátok? 

A képzési és kiválasztási programunk úgy épül fel, hogy mindenki önkéntesként kezdi az alapítványnál. Ez időszak alatt válik el, mindkét fél számára, hogy tudnak-e, akarnak-e a jövőben együttműködni egymással. Az önkéntes programunk fontos eleme, hogy a hallgató ne csak szakmai ismeretek, készségek, kapcsolati tőke, jó gyakorlatok, saját szakmai identitás és karriertervezés terén szerezzenek tapasztalatokat, hanem a felelősség, a fair play terén is. Részleteket a honlapon találhattok, illetve kövessétek az insta oldalunkat az időszakos toborzásokról szóló információkért!  

Kikkel működtök együtt? Mi volt szerinted az eddigi legnagyobb tömeget elérő kezdeményezésetek?  

A járvány előtti időkből egyértelműen a Pszinapszist mondanám legnagyobb tömeget elérő kezdeményezésnek, több alkalommal volt teltházas.  Az online tevékenységek szám szerint ugyan jóval több emberhez jutnak el, akár a követőszám többszöröse is lehet az elérés, de a számok helyett azonban nagyon fontosnak tartjuk az aktív kapcsolatot a közönségünkkel, amelyre több online eszközzel is figyelünk (bejegyzések, üzenetek, rendszeres sztorik, visszajelzések gyűjtése stb.). A @pszinpaszis fiók esetében több tízezres nagyságrendről beszélünk  

Miért fontos szerinted a pszichoedukáció civil szervezetek segítségével? 

Nekünk az a legfontosabb, hogy akit érdekelnek a pszichológiai ismeretek, azok kapjanak információkat, méghozzá érhető, köznyelvi megfogalmazásban, de hiteles, tudományos háttérrel, forrásmegjelöléssel. Sok posztunk van azonban, amellyel saját tartalmat fejlesztünk saját praxis vagy a szakmai források feldolgozásával, az ismereteknek a közönség érdeklődéséhez igazodó átszűrésével. A közösségi média világában az unikális tartalom egyébként már ritka (többen külföldi oldalakat fordítanak, régi vagy más posztokat hasznosítanak újra, forrásmegjelölés nélkül átvesznek tartalmakat), ezért tartalmainkra kifejezetten büszkék vagyunk, ahogyan arra is, hogy az ezeket szerkesztő csapat szakmai skilljei hogyan fejlődnek bejegyzésről bejegyzésre.  

A környezetünkben való eligazodásunk, a (valamilyen szempontból) hatékony viselkedésünk záloga az, hogy felismerjük, értsük a körülöttünk és bennünk zajló dolgokat.

Edukációra éppen ezért több szinten, több szempontból is szükség van. 

A pszichológia sokkal inkább a mindennapok része, mint az elsőre gondolnánk. Vannak a közgondolkodásban egyre ismertebbé váló fogalmak, mint például a konfliktuskezelési technikák, az öngondoskodás szükségessége, az énidő, asszertív jogok, de olyan példákra is gondolhatunk, hogy egy áruházban vagy könyvesboltban vajon miért abban az elrendezésben helyezik el a termékeket, hogyan próbálnak bennünket különféle eladók vagy ügynökök vásárlásra bírni, hogyan kezdhetünk bele eredményesen a rendszeres testmozgásba, hogyan válthatunk életmódot vagy mit kezdjünk az iskolai erőszakkal.  

A lelki folyamatok tehát a mindennapok része, mégis sok esetben felkészületlenül, tájékozatlanul ér bennnünket, ha egy-egy nehézséggel találkozunk vagy mentálisan megbetegedünk.

A pszichés ellátórendszerben lakosságarányosan kevés szakember érhető el térítésmentesen, kevés a kapacitás, hatalmasak a várólisták. A kezelések pedig főleg a beavatkozásra kell, hogy fókuszáljanak, mintsem a prevencióra.  

Bár vannak kiváló kezdeményezések és a pszichológiai szempontok érvényesítésében (pl. pályaválasztásban, osztályközösség építésében, visszajelzések adásában, élményalapú oktatásban stb.) lelkes és elkötelezett pedagógusok, az oktatási tananyagnak nem része rendszerszerűen a lelki egészség, a megküzdés oktatása, az életvezetés készségeinek gyakorlati oktatása.  

És még egy szempontot említenék. Ehhez szükséges, hogy kilépjünk az egyén perspektívájából és az egyént, mint csoportok tagját tekintsük. Amellett, hogy a saját életünket éljük, csoportok részei is vagyunk. Otthon a családtagjainkkal, a munkahelyen a kollégáinkkal, az iskolában például az osztályunkkal alkotunk egy csoportot. Az, hogy ezek a csoportok hogyan tudnak megfelelően, hatékonyan és egészségesen működni, szintén nagy szerepe van a pszichológiai tájékozottságnak, akár a munkatársak, akár a vezetők, akár a HR részéről. Sok szempontból nem mindegy ugyanis, hogy a tevékenységeink folyamán humán erőforrás, kollégák, csapattagok vesznek-e bennünket körül, és hogyan tudunk közösségként, csapatként funkcionálni, az egyénben rejlő valamint a kollektív potenciált kibontakoztatni. Az edukáció abban is segíthet, hogy hogyan lehet a szervezeti-vezetői közegünk támogató, érzelmileg megtartó és feltöltő is. Hogyan válhat a „40 órás robot” értelemteli, növekedést támogató hivatássá válni? Mi például ez utóbbi témában részt vettünk a Szervezetfejlesztők Magyarországi Társaság által szervezett éves konferencia előkészítésében, megvalósításában.

PSZICHODIÁK ALAPÍTVÁNY

  • WEB: pszichodiak.hu
  • E-MAIL: info@pszichodiak.hu, karsai.szilvia@pszichodiak.hu
  • INSTAGRAM: instagram.com/pszichodiak

Kollerits Eliza

Facebook

Szólj hozzá!

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code

tizenhét + kettő =