135 éve született “Bádog Böske” egyik megalkotója

Fotó: Wikipédia/autoszektor.hu

Galamb József paraszti családból küzdötte fel magát a Ford főtervezőjévé, ahol Farkas Jenő és Childe H.Wills közreműködésével megtervezte a Ford T-modell alkatrészeit, az ő találmánya  volt a levehető hengerfejű motor és a bolygóműves sebváltó.

1913-ban a gyártószalag bevezetésével a gépjármű az első népautóvá vált, 2000-ben még mindig volt kb. 100.000 működőképes T-modell a világon.

Galamb 1932-ben járt utoljára Magyarországon. Családjával a 40-es évektől nem tudta tartani a kapcsolatot, testvéreit zaklatták a hatóságok. A fivérei cégét államosították, a Galamb által a családi autószerviz számára küldött alkatrészeket rendszeresen lefoglalták, a család életét ellehetetlenítették. A zseniális tervező 1955-ben Detroitban hunyt el, 1981-ig kellett várni, mire szülőhazájában kapott egy emléktáblát.

v8cars.hu, wikipedia.hu