Biciklitúra a Balaton körül? Jó ötletnek hangzik, nem? Vagy mégsem? Íme néhány tipp, amiket a saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy Nektek ne kelljen!

Az ember azt gondolná, a szálláson, közlekedésen, útvonalon, étkezéseken kívül nem sok egyéb szerveznivaló van egy ilyen túrán. Hiszen három-négy nap alatt simán le lehet tekerni, van, aki egy nap alatt is teljesíti… azonban nem szabad alábecsülni ezeket az apróságnak tűnő dolgokat.

1Tervezés, szervezés

Érdemes az útvonalat, a szállások elosztását, a naponta reálisan megtehető kilométerek függvényében a csoport/résztvevők igényeihez, képességeihez igazítva beosztani. A cél megfogalmazása sem maradhat el, hiszen teljesen más terv kell egy teljesítménytúrához, mint egy egyhetes laza, néha egy kis tekeréssel megszakított strandoláshoz, városnézéshez. Rengeteg programlehetőség van a Balaton körül; fesztiválok – legyen az zenei, gasztronómiai vagy éppen kulturális -, megszámlálhatatlan csodálatos hely, lenyűgöző strandok, víziparkok, remek éttermek, fagyizók, cukrászdák… a lista majdnem végtelen. Pont ezért jó ötlet mindezt letisztázni, hogy a csoportunkból ki hova szeretne ellátogatni, milyen programokkal töltené a rendelkezésre álló szabadidőt.

2Szállás

Ebben legutóbbi alkalommal személyesen nem vettem részt, a csodálatos barátnőim kutatták fel, tartották a kapcsolatot, utalták el az előleget…. egyszóval csináltak mindent a szállásokkal kapcsolatban. Természetesen, ha valakinek vannak ismerősei, akár a család tulajdonában lévő nyaraló, Balaton-parti ingatlan, sokkal szerencsésebb helyzetben van. Nem kötelező persze közvetítő oldalakon keresztül foglalni, a neten keresgélve rengeteg lehetőség ugrál majd fel, sőt, utána még hónapokig kapunk is célzott reklámokat, nem kell aggódni 😉 

 

3Állapotfelmérés

A megfelelő műszaki ellenőrzés semmiképp sem maradhat el, mint ahogy a ránk érvényes közlekedési és KRESZ-szabályokkal sem árt tisztában lenni. Egyetlen szerviz sem fizetett, hogy ezt leírjam, csupán fontosnak tartom, hogy a lehető legkisebb esély legyen egy későbbiekben súlyosabb, drágább probléma felmerülésének, ha egyszerűen megelőzhető. Azonban nem csak a járgányt, a lovasát sem árt górcső alá venni. Nem kell feltétlen teljes labor- és háziorvosi vizsgálatnak alávetni magunkat, elég, ha az ember tisztában van saját testének korlátaival és képességeivel. Magától értetődő, hogy nem a legjobb ötlet két nap alatt megkerülni a tavat, ha az illető 40 kilométernél többet nem tekert még soha egy túrán, vagy csupán néha használja elvétve, jó időben.

 

4Ruházat/felszerelés

Nincs szükségünk a legmenőbb, legújabb, legdrágább professzionális felszerelésre, ha eddig nem használtunk ilyet. Jobb a bejáratott, megszokott eszközöket használni, mint esetlegesen egész úton kényelmetlenül megpróbálni hozzászokni egy újhoz. Ha mégis szükségét érezzük egy pár új holmi beszerzését, a túra előtt lehetőleg járassuk be, barátkozzunk meg velük.

Személyes tapasztalat alapján nekem egy kölcsönbe kapott hosszúujjú UV-szűrős és fényvisszaverő biciklisfelső, valamint egy szimpla hosszúnadrág vált be a legjobban. Ezeket egy kényelmes sportcipővel, napszemüveggel, bukósisakkal és 50+-os, UVA-, UVB-szűrős naptejjel kombinálva kicsit kilógtam a sorból, hogy finoman fogalmazzak. Biztos vagyok benne, hogy nem kell a leégés, káros sugárzás veszélyeiről és következményeiről írnom, hiszen a legtöbben tisztában vagyunk velük. Lehet, hogy nehezen hiszitek el, de egyetlen alkalommal égtem le az egész három napos túra alatt, akkor is csak az egyik bokám, ami kilógott a nadrágból, és nem volt bekenve (mert őszintén, ki gondol arra, hogy a bokája fog leégni?). Túlzásnak tűnhet, akár őrültségnek, hogy valaki ennyire felöltözve akarjon tekerni, de nekem működött. Annyira triviális tudásnak tűnik, hogy a leégést legegyszerűbben a szabad bőrfelület minimalizálásával, valamint a napon töltött idő csökkentésével lehet megelőzni, mégis sokan esnek abba a hibába, hogy nem a megfelelő időben, ruhában, vagy védelemmel indulnak neki a nagyvilágnak. Tizenegy órától háromig, vagy inkább négyig egyáltalán nem ajánlott napon tartózkodni, főleg nem nehéz fizikai munkát végezni, korlátozott fogyadék bevitellel, árnyék nélkül.

Meglepődve olvastam, hogy a magyarországi szabályzat szerint nem kötelező a bukósisak viselése, kivéve lakott területen kívül, 40 km/h-nál gyorsabban közlekedő biciklisek számára. Sok évvel ezelőtt ígéretet tettem a szüleimnek, hogy amikor csak lehetőségem adódik rá, használni fogom a sisakom, és ezt most is betartottam. Igen, kényelmetlen lehet, nyomhat, szoríthat, folytonosan le és fel kell venni stb. stb. Ha egy kicsit átgondoljuk, mennyi visszavonhatatlan következménnyel járhat egy közepesen nagy esés, vagy fejsérülés, remélhetőleg mindenki arra a következtetésre jut, hogy kevesebb kényelmetlenséggel jár felvenni a bukót, így erre biztatnék én is mindenkit. Nem jelent 100%-os védelmet, nem ingyen szabadulhatsz a börtönből (vagy kórházból) kártya, de jobban járunk vele, mint nélküle.

 

5Pakolás

Ha már ilyen területre tévedtünk, nem hagyhatjuk ki a vészhelyzet esetén, elsősegélynél szükséges, hasznos dolgokat. Ez mind a saját testi épségünk megőrzésére, mind a járgányunk állapotának fenntartása miatt válhat nélkülözhetetlenné. Kötszerek, gyógyszerek, a biciklik karbantartásához szükséges szerszámok, kellékek. Sajnos elég felkészületlennek kell vallanom magam, a saját nyergem állításán kívül máshoz nem nagyon értek, egy defektet például nem tudnék megszerelni, bármekkora is a valószínűsége. Ezt is érdemes átbeszélni, elosztani az anyagi és tényleges kilókban, térben mérhető terheket.

Tekintve a túra természetét, korlátozott és véges rakodóterület áll rendelkezésünkre. Amikor ezt írom, nem túlzok, nem lesz szükségetek mindarra, amit el akarnátok vinni. A legpraktikusabb a nyeregtáska, jó, ha könnyen mozdítható, leszerelhető, strapabíró, erős anyagból készült. A hátizsákot nem javaslom rendeltetésszerűen, a hátatokon viselni, felesleges megterhelés, és jobban izzadtok csak tőle (igen, ez is személyes tapasztalat). Voltam annyira makacs, hogy a háromból két teljes napon keresztül nem hallgattam a társaim bölcs szavaira, de leírhatatlanul könnyebb nélküle kerekezni. Ha ti is féltitek a legfontosabb értékeiteket, és külön, mindig magatoknál szeretnétek tudni őket, egy kormányra szerelhető kosár jó megoldás, bár, ha túl nehéz, a kormányzást/irányítást akadályozhatja.

Nagy segítséget jelenthet, ha előzőleg összegyűjtitek a nélkülözhetetlennek gondolt dolgokat, egy helyre halmozzátok és megpróbáljátok belepasszírozni valahogy a táskákba. Persze ez a tervezett túra hosszával, a szállás, ismerősök vagy rokonok közelségével változhat. Kérlek hallgassatok rám, és a lehető legkevesebb, csupán a legszükségesebb csomagokat vigyétek magatokkal. Sok kicsi sokra megy, de egy emelkedőn egy kicsivel könnyebb bicó is nagyon sokat számíthat.

6Leutazás/közlekedés

Szóval: van tervünk, szállásunk, működő biciklink és remélhetőleg elég erős izmaink is, táskák bepakolva, indulhatunk is! A kérdés felmerülhet, mivel? Abban az esetben, ha nem áll fenn az a szerencsés helyzet, hogy autóval le tudjuk szállítani a kerékpárokat, és nem a Balaton környékén élünk, ez valószínűleg vonatot jelent. Tájékozódhattok a MÁV honlapján, általában felkészülnek a túrázós időszakokra, a legtöbb járaton van külön biciklitároló/szállító vagon/kocsi, ahol biztonságosan rögzíthetitek és utaztathatjátok a járgányt, megfelelő jegy vásárlása ellenében. Nagyon segítőkész és kedves kalauzokat is ki lehet fogni, nekem csak jó tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban. Az utazóközönség többi tagjáról is elmondható ez, bár egyiküknél sem lenne kötelező jelleggel elvárható.

A kerékpárutakról mit mondjak…? Vannak, léteznek, néhol érdekes megoldásokkal, repedésekkel és buckákkal, útvonalakkal és emelkedőkkel, de általánosságban el lehet mondani, hogy ki vannak táblázva. Két helyen tévedtünk el a táblák miatt (a többi esetben saját hibából), ez Révfülöpnél és Zánkánál történt. Felfigyeltem egy bizonyos ismétlődő számozásra, több, kipróbált és alternatív útvonal áll rendelkezésünkre, találtam pár részletes cikket, bejegyzést, ezekről bővebben olvashattok a linkek alatt.

Fontos, hogy a kijelölt bicikliúton is lehetőleg mindig körültekintően és biztonságosan haladjunk, ne akadályozzunk másokat, senki, főleg ne saját épségünket ne veszélyeztessük. Így is van pár szakasz, ahol kiakadhat egyesek veszélyjelzője, ne hozzuk rá a frászt szegényekre felesleges hősködéssel (igen, ezzel magamra is gondolok). 

7Maga a túra

Hogyha idáig eljutottatok, egyrészt köszönöm, másrészt már nincs sok hátra, ne aggódjatok. Csak annyit kell tennetek, hogy felteszitek a kérdést, szeretnétek-e ennyi hűhót a nagy semmiért. Hadd segítsek ebben egy picit. Teljesen felkészületlennek éreztem magam a túra előtt. Féltem egy picit, aggasztott végig tudom-e csinálni (nem sikerült teljesen, de majd jövőre!), szeretném-e egyáltalán. Most, nagyjából három héttel utána úgy érzem, rengeteget hagytam volna ki és sokkal sivárabb lenne az életem ezek nélkül az élmények nélkül. Igen, néhány pillanat még kísért, néha beszúr a combom egy emelkedő, városban inkább lépcsősor láttán, vagy hátraarcot csinálok az ajtóban egy melegebb, felhőtlenebb időjárás láttán. Ugyanakkor érzem az arcomon a szellőt, a napsugarakat (amik nem törnek át a hiper-szuper erős napvédő vastag rétegein), a Balaton illatát, érzem a talpam alatt a forró aszfaltot, az iszap hűvösségét, a bőrömön a hullámokat. Bennem él ez a három nap, remélem nem hangzik túl érzelgősen, egye fene, akkor is le kell írnom. Ez alatt a három nap alatt nem csak, hogy közelebb kerültem a túratársaimhoz, új ismeretségeket is kötöttem. Feszegettem a határaimat, kicsit előrébb jutottam a megismerésükben, és ahhoz, hogy jobban el tudjam fogadni, ha nem sikerül valami elsőre, vagy ahogy terveztem. Olyan lehetőségeket kínált ez a három nap, amiket kár lett volna kihagyni, és különösen boldoggá tesz, hogy nem tettem.

Búcsúzóul, megszívlelhetitek a tippeket, tapasztalatokat, ha szeretnétek, de a lényeg, hogy ez a ti túrátok lesz, a ti élményetek. Úgy szervezzétek, éljétek át, ahogy ti szeretnétek. A legfontosabb, hogy mindenki jól érezze magát. Sok sikert, jó sportolást és vigyázzatok magatokra!


Néhány hasznos link

Felhasznált források/linkek

Somkuthy Anna

Szólj hozzá!

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code

három × kettő =