Potenciális természetjárók, gazdag online tartalom, új digitális megoldások és a nyomtatott sajtó tündöklése – így foglalható össze röviden a Magyar Természetjáró Szövetség járvány-mérlege. Mártonné Máthé Kingával, a szövetség marketingkommunikációs igazgatójával beszélgettünk a H+ Podcast műsorában.

A Magyar Természetjáró Szövetség egy közel 140 éves múltra visszatekintő mozgalom szakmai szervezetének tekinthető, több mint kétszáz tagegyesülettel. Az egyesületek tagságaival együtt körülbelül 16000 embert érnek el tevékenységükkel.

Elsődleges céljuk a kulturált és egyéni természetjárás elősegítése és népszerűsítése.

Tevékenységük révén a természetjárás infrastruktúrájának működőképességét biztosítják, tagegyesületeik festik a biztonságosan járható turistaútvonalak jelzéseit. Több EU-s pályázatnak köszönhetően közreműködésükkel létesítményeket, erdei pihenőket, kilátókat is létrehoztak az elmúlt években, ezzel segítették az emberek komfortérzetének javítását.

Népszerűsítik a természetjárást is, a régi időkre visszanyúló Turista Magazin újság, amit a régi hagyományokat megtartva részben nyomtatva adnak ki, de a magazinnak már van egy online felülete is.

A szövetség természetjáró applikációjának segítségével lehetséges az előzetes túratervezés és a kirándulók navigációja is.

Töltsd le AndroidraiPhone-ra vagy tudj meg többet róla itt!

A koronavírus-járvány miatt március közepén egy sosem látott helyzettel állt szemben mindenki, így a szövetség is. Gyakorlatilag a karantén bevezetésekor beköszöntött a meleg időjárás és megjött a tavasz.

Az is ki akart menni a természetbe, aki eddig sose.

A Magyar Természetjáró Szövetség több intézkedéssel és kezdeményezéssel reagált a helyzetre: leállították személyes ügyfélszolgáltatásaikat – hiszek ezeket főleg idősebbek keresték fel -, valamint az elektronikus, online felületre igyekeztek átterelni mindenkit.

A fiatalok között ez nem okozott gondot, sőt, nagyon népszerű volt.

Ezeket a megoldásokat a tervek szerint később is megtartja a szervezet, és bár az idősebbek számára ez kevésbé volt barátságos, ahhoz képest egész jól viselte az idős tagság is.

A nagyközönséggel kapcsolatban viszont először komoly dilemmába került a szövetség, hogy vajon hogyan tudják kiszolgálni természetjáró tartalmakkal azokat, akiknek otthon kell maradniuk.

Sokáig nem volt egyértelmű, hogy lehet-e túrázni vagy sem, ez csak többszöri rákérdezésre derült ki.

Az egyik online megoldás a virtuális túratervezés lett, de számtalan karantén-kompatibilis tartalmat hoztak létre, így a kis gyermekeseknek játékokat, színezőket, kifestőket, a kisiskolásoknak 45 perces tartalmakat készítettek. Emellett filmajánlókat tettek fel a közösségi felületekre, valamint ingyenessé tették a Turista Magazin előző évi számait is.

Az enyhítő intézkedéseket követően a szövetség most arra koncentrál, hogy az érdeklődők számára ismeretlen, rejtett természeti kincseket, kevésbé ismert túraútvonalakat mutasson meg. Így ha ezeket keresik fel a természetjárók, elkerülhetik a tömeget, ezzel pedig nem következik be a tömörülés az erdőkben.

A koronavírus-járvány okozta helyzet egyik pozitív, és egyben meglepő hatása, hogy

a nyomtatott Turista Magazinból sosem fogyott még annyi, mint a karantén ideje alatt.

– Szeretnek az emberek olyat fogni a kezükbe, ami tartalmas, jó, komoly cikkeket tartalmaz. Nálunk 8-10 oldalas útleírások is vannak egy-egy desztinációról. Az a fajta felszínesség, amelyet az online világ hoz magával, úgy érezzük, hogy szerencsére nem tör előre. Tartalmas anyagok, hosszabb írások, a komoly földrajzi bemutatások ugyanúgy érdeklik az embereket. Mi bízunk abban, hogy a lelkesedés a természetjárás iránt, a lelkesedés az olvasás iránt megmarad mindenkiben

– mondta Mártonné Máthé Kinga.

A kialakult helyzet nem akadályozza a Magyar Természetjáró Szövetséget a jövőtervezésben sem: a tapasztalatok szerint a szervezetet legtöbben az országos kéktúráról ismerik. Ennek a legendás túraútvonalnak népszerűsége töretlen, így a következő hónapokban több programmal és az útvonalak megújításával is igyekeznek felhívni a figyelmet a kéktúrázásra.

Facebook

Szólj hozzá!

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code

1 × három =