Minden tudományág az emberi gondolkodásmódot tükrözi a maga módszereivel a maga területén – ez derült ki ma délután „Az ELTE helyben van” című rendezvénysorozat a természettudományi kari fórumán, ahol dr. Németh István fizikus, az ELTE SEK rektorhelyettese köszöntötte az érdeklődő oktatókat és a hallgatókat.
A gráfelméletről szólva a Facebook-ismeretségekhez hasonlította a kapcsolatokat Szőnyi Tamás, az ELTE Matematika Intézet igazgatója, aki “Egy holland matekfeladattól a Turán-tételig” címmel tartott előadást. A főleg nem matematika szakos érdeklődőket könnyen elképzelhető példával vezette be az elméletbe: a felhasználók közötti összeköttetéseket is lehet gráfokkal modellezni. Hogyan indul ki egy felhasználótól egy kapcsolati háló, mint lehetnek kapcsolatban egymással ők, és lehet kapcsolatban mindenki mindenkivel egy hálón belül…

Kordos László professzor “Emberré lettünk” című előadásában a véletlenszerű és a szükségszerű kapcsolatok létrejöttével és az evolúcióban betöltött fontos szerepével exponálta a témáját, hogy jutottunk az afrikai emberszabású majmoktól máig. A földtörténetben tízmilliókkal számolnak, ezért az ember nagyon fiatal, mindössze 200 ezer éves. És igaz, amit hetente közzétesznek, mint szenzációs felismerést: „az emberiség napjai meg vannak számlálva”, mert 3-4 generáció múlva nem nagyon lesz életlehetőség a földön számunkra, igyekezni kell kijutni más bolygóra. 30-35 millió évvel ezelőtt kezdődött el egy lehűlési korszak, és 50 millió év múlva nem lehet majd strandolni a horvátországi tengerparton, mert az afrikai kontinentális lemez rácsúszik, és ott hegyek lesznek…

Bérczi Szaniszló fizikus, csillagász “NASA holdkőzetek vizsgálata” címmel hozott előadást, de kőzeteket és anyagmintákat is, amelyeket kézbe is adott, azzal az érdekes információval együtt, hogy a NASA-tól kölcsönben vannak az ELTE-n. Amint rávilágított: vannak egyetemes rendező elvek, amelyek mentén a problémák megoldhatók, ilyen például a gyerekkorunkban sokat gyakorolt „szétszedem-összerakom” módszer is.

Merklin Tímea
(fotó/cikk)