Morvai Gábor, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete jogásza, fogyasztóvédelmi tanácsadója a szervezet Facebook-oldalán tett közzé egy elgondolkodtató írást a Black Friday-jelenségről. Önnek mi a véleménye?

Az akció nem létezik.

Egy tökéletesen üres illúzió, ami elhiteti velünk, hogy valami kivételessel van dolgunk, másokhoz képest most ügyesebbek lehetünk, jól járhatunk, “talált pénz” élményben lehet részünk. Nem tipikusan magyar jelenség ez (bár a hiánygazdaságból kapitalizmusra áttért országokban hatványozottan jelentkezik), kutatásokkal alátámasztott tény, hogy nyugovóra tér a józan ész utolsó szikrája is, ha meglátunk egy akciós árat, reklámot, kirakatot. Ennek nem csak kulturális, hanem evolúciós okai is vannak, és ezért imádjuk az ilyen történeteket a Kincs ami nincs című örökbecsű Bud Spencer – Terence Hill alkotástól a népmesei hősökig (pl. a furfangos lány aki hozott is ajándékot meg nem is, vagy Robin Hood, aki elvette a gazdagoktól és odaadta a szegényeknek).

Az akció nem létezik.

Üzletek vannak, amelyek bizonyos időközönként változtatnak az alkalmazott áraikon, készletük, beszerzési áraik, a kereslet és a versenytársak árainak fényében, de sohasem a saját működésüket ténylegesen veszélyeztető profitcsökkentés mértékéig. És vannak vásárlók, akik szerencsés esetben el tudják dönteni, hogy egy adott ár számukra eléri-e azt a szintet, amely a realizálható haszonra is figyelemmel megéri az árcédulán feltüntetett pénzösszeg kifizetését.

Az akció nem létezik.

A marketingnek nevezett, átlag földi halandó számára elképzelhetetlen pénzeket megmozgató, és hallatlan tudományos teljesítményre építő gépezet hiteti el, hogy egy adott dologra szükséged van, több leszel ha megveszed, és kevesebb, ha nem. Most azonnal. Épp ezért – milliókat, sőt milliárdokat nem kímélve – beprogramozzák az agyadat, hogy az “akció” “sale”, piros, sárga vagy neon zöld címkére nyomtatott árcédula stb. láttán azonnal beinduljon a nyerészkedési ösztönöd, és kritika nélkül zsákold a kacatot, függetlenül attól, hogy valóban szükséged van-e rá.

Az akció nem létezik.

Ezért nincs létjogosultsága, és ezért kellene végképp száműzni az értelmes emberek fogyasztói döntéseiből. Van jó ár és kevésbé jó ár, de ezt sohasem az adott cég mondja meg, hanem az ésszerűen és körültekintően eljáró fogyasztó, a saját anyagi lehetőségei, és reálisan felmért szubjektív igényei alapján. Ez felelősség és egyben fáradság is. Ne hidd el, amikor az üvöltik a képedbe, hogy ezt a fáradságot megspórolják neked. Nem fogják.

Az akció nem létezik.

Ma már a legnagyobb cégek tudatosan, kész algoritmusokat követve, szisztematikusan “akcióznak”, és a nem akciós árak pusztán annyiban különböznek, hogy azok értelmes emberek számára nyilvánvalóan irreálisan magasak. Miért van ez így? Azért, mert az akciós árnak – már ha valamit is ad egy cég a jogszabályi előírásokra – a korábban ténylegesen alkalmazott árhoz képest kell alacsonyabbnak lennie. Kellően nagy árukészlettel garantálható, hogy folyamatos a profit, és az árukészlet bizonyos része mindig 30-40%-os engedménnyel kapható. Némi ügyességgel épp az, amire aktuálisan a legnagyobb kereslet mutatkozik. Vannak persze más megfontolások is (kifutó termékek, közeli lejáratú termékek), de ezek inkább csak mellékzöngék, az akció biznisz nem ezekre épít.

A néhány éve nálunk is divatos black friday az akciók birodalmi rombolója. Ez az angolszász hátterű marketing maszlag (itthon mindenképp ez a megfelelő jelző, ám beavatottak szerint a tengerentúlon tényleg elképesztő kedvezményeket lehet kifogni) egy sehol sem szabályozott, sehol sem definiált, és ebből eredően semmit sem jelentő valami, amiről az átlag fogyasztó – részben a popkultúrából kiindulva – annyit tud, hogy ez valamikor év vége felé van és ilyenkor minden borzasztóan olcsó. Legalább is a kereskedők ezt szeretnék foggal-körömmel belénk verni. Fogyasztóvédő szemmel ez a nap a fogyasztói kiszolgáltatottság napja, amikor a vállalkozások tort ülnek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok teljes spektruma felett, s a cégek egymásra licitálva hirdetik brutális, elképesztő és hasonló jelzőkkel illetett leárazásaikat.

Az akció nem létezik. De nélkületek, tudatos fogyasztók nélkül, és nélkületek, korrekt cégek nélkül nem fogunk tudni leszállni erről a dilivonatról. Mert ennek az egésznek a legnagyobb kárvallottjai pont azok a fogyasztók, akik ésszel próbálnak döntéseket hozni, és azok a cégek, akik ügyességük, kiváló szolgáltatásuk révén tudnak valóban jó ár/érték arányú terméket kínálni. És nélkületek minden rendű és rangú hatóságok, törvények és fogyasztóvédelmi szakemberek is csak szélmalomharcot vívnak a konzumidiotizmus által létrehozott leviatánnal szemben.

Morvai Gábor
jogász, fogyasztóvédelmi tanácsadó
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Kép: Pawel Kuczynski/pictorem.com

Forrás: Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Facebook

Szólj hozzá!

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code

3 × négy =