A transzformálódó könyvtári szerepek idejét éljük, amikor ismét fontosabb a közösségi tudásátadás, mint az otthoni online böngészés. A hagyományos könyvtári funkciók erősödnek, miközben félünk, hogy gyermekeink elfelejtenek olvasni. Rendkívül inspiratív volt a Berzsenyi Dániel Könyvtár és az Én könyvtáram projekt közös szervezésében lezajlott Vas megyei Szakmai Nap.

Október 1-én a könyvtári szakmai napon Farkas Ferenc a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár EFOP Projektiroda szakmai vezetője az Én könyvtáram program (EFOP 3.3.3) eredményeiről tájékoztatta a megjelenteket. A projekt célja a köznevelést támogató szolgáltatások fejlesztése nem csak könyvtári környezetben, továbbá az ez irányú kezdeményezések felkarolása edukálása. A hagyományos könyvtári funkciók erősödése láttán a szakember a jelenlegi helyzetet a Gutenberg-galaxis végtelen történeteként foglalta össze.

Az előadásban többször utalt a 2017. évi olvasáskutatás eredményeire, melynek részleteit dr. Gombos Péter a Magyar Olvasástársaság olvasásfejlesztési szakembere ismertette.

A vizsgálat szomorú tanulsága, hogy a digitális kultúra hatása már minden korosztályon belül tapasztalható, ehhez mérten újra kellett gondolni a felmérés kérdésköreit is.

A „Hány órát tölt internetezéssel?” kérdés az okoseszközök világában okafogyottá vált például. Szomorú, hogy a „readin for fun” – azaz a szórakoztató, kikapcsoló olvasásélmény hiányzik az általános- és középiskolások életéből, leginkább a kötelezőket olvassák tantervi nyomás hatására.

Dr. Hámoriné Váczy Zsuzsanna pedagógiai szakértő Korszerű kompetencia- és készségfejlesztő oktatási és képzési módszerek könyvtári alkalmazása című előadásában olyan hatékony eszközöket mutatott be, amelyek a közkönyvtárak gyerekkönyvtárai számára is használhatóak. A csapatmunkát értékesebbnek, pedagógiailag hatásosabbnak ítélte, az egyéni feladatvégzéssel szemben. Kimondottan fontosnak találta a gyerekek fejlődése szempontjából a közösségi élmény átélését. A kooperatív csoportmunka során fejlődik a gyerekek ismeretszerző készsége, továbbá a társas kompetenciáik is.

Iványiné Nagy Kinga egyszerre könyvtáros, pedagógus, kulturális menedzser, gyermekjogi képviselő és még sorolhatnánk azokat a szerepeket, amelyeket a Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium könyvtárosa egy személyben, de kiváló rutinnal betölt. Derűsen és pozitívan beszél a lehetőségekről, egy olyan iskolai könyvtárban, ahol egy könyvtárosnak lehet nagyot álmodni.

És, hogy mit hoz a valóság?

Bár a jelen néha cseppet sem álomszerű – tankönyvi keret maradékából megvalósítható szűkös beszerzés, meghatározott könyvlista stb. – mégis egyre másra születnek a könyvtáros jobbnál-jobb ötletei.

Az előadások sorozatát Nagy Éva könyvtárigazgató zára, aki örömmel tájékoztatott a Berzsenyi Dániel Könyvtár közösségi folyamatos erősödéséről. A jó példák között kiemelte a Szalainé Bodor Edit és Spiegler Tibor alapította helyismereti klubot és annak rendezvényeit, a Horváth Imre zenepedagógus és karmester vezette Ezt látni és hallani kell c. sorozatot, valamint a Boros Ferenc nevéhez fűződő a fiatal generáció körében is óriási látogatottságnak örvendő Bájoló programsorozatot. Külön kiemelte a roma kulturális programokat, a multikulturális közösségépítés sikeres eszközeként. A színvonalas szakmai rendezvény hangulatos ebéddel, végül az Egyházmegyei Könyvtár teremkönyvtárának látogatásával zárult.